Verhalen uit Tambo - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu Verhalen uit Tambo - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu

Verhalen uit Tambo

Door: Kristina

Blijf op de hoogte en volg Kristina

06 Augustus 2009 | Peru, Ayacucho

Na mijn laatste verslag ben ik ondertussen al 2 keer naar Tambo geweest.

De eerste keer, reed ik samen met Oscar met de camion van de Aldea. Heel de laadbak stak vol en bovenop vervoerden we nog 12 matrassen.
In totaal hadden we twee wasmachines, een oven en 28 matrassen bij. We waren dus goed geladen en gingen traag de berg op, kwam daar nog bij dat in de helft van de reis de camion stuk ging. Maar een Peruaan heeft overal een oplossing voor en een kwartier later had Oscar de versnelling gemaakt met een draadje dat hij op de weg had gevonden. Toch konden we maar in één versnelling rijden, dus het werd een lange rit. En daar bleef het niet bij, onderweg reden we bijna een klein geitje aan. Omdat we geen andere geiten zagen of zijn baasje, namen we het mee, in de Aldea is het beestje 'Julio Alejandro' gedoopt.
De kinderen vinden het heerlijk om voor hem te zorgen, 'Julio' is amper 2 weken oud en wordt dus vollop geknuffeld door iedereen.
De volgende dag dat ik er was, werd de oven meteen uitgetest en maakten we broodjes en ook biscuits. Tio Jorge moet nog even gewoon worden aan de gasoven maar is er wel blij mee.
En ik doe niet anders dan broodjes eten, ze zijn overheerlijk. Zo zit mijn maag 's middags vol en moet ik niet van de koeienpoten eten die ze hebben klaargemaakt. Peru is een prachtig land, maar hun eten ligt me toch niet zo.

De tweede keer dat ik naar Tambo ben afgereisd, was met een hele bende. Een aantal Belgen en Peruanen wilde het weeshuis leren kennen. Uiteindelijk waren we met z'n 12.
Oscar, een jongen die in de Magia Negra werkt en daar pizza's maakt, wilde graag voor de kinderen eens pizza maken. Dus met alle ingrediënten op zak begon hij aan de pizza's, in totaal maakte hij er 15.
Ik hield nog even mijn hart vast want de vorige keer dat ik met een aantal vrijwilligers een spaghetti met veel groenten klaarmaakte, vonden maar weinig kinderen het lekker. Ik had me toen zelfs voorgenomen dat niet meer te doen maar tja, ik vond het zo fijn dat Oscar dat voor de kinderen wilde doen. En de nieuwe gasoven die daarvoor gebruikt kon worden, maakte het nog meer bijzonderd.
Wat bleek nu, er was er maar eentje die de pizza niet lustte en dat was Luis. De anderen smulden ervan, Brayan en Yesenia aten er het smakkelijkst van!
Na de pizza's zijn we met z'n allen naar de rivier gewandeld, waar de kinderen na 5 minuten al in het water zaten.
Om 16u nam ik afscheid van de hele bende die meegekomen was naar het weeshuis en bleef ik alleen over met de kinderen. Echt alleen, want de twee tia's die er waren, wilden op het dorpsplein een vaccin gaan halen voor de griep. Ze hebben het er goed van gepakt en bleven 2 uur weg, maar ik vond het niet erg want de kinderen konden nu twee uur naar hartelust spelen zonder dat ze orders kregen om te kuisen of iets te gaan halen, ....
We speelden allemaal samen in de strohut, met de pinpongtafel, het poppenhuis en met de balletjes die ik hen cadeau had gedaan. Wel spijtig om te weten dat deze keren zeldzaam zijn voor hen.

De volgende dag zette ik de kleintjes in bad en verwende ik ze met een gezichtscrème. Eens ze in het badje met warm water zaten, was het vaak moeilijk om ze er terug uit te krijgen.

Allemaal mooie dingen maar toch kreeg ik het vandaag ook weer moeilijk.
Eerst begon tia Francisca tegen mij te zagen dat Adan, een jongetje dat in haar paviljoen woont, in de kast had geplast. Adan begon haast te huilen toen ze dat vertelde en zei niets. Toen ik hem achteraf vroeg wat er gebeurd was, vertelde hij me dat hij schrik had om naar de wc te gaan en dat had ik al kunnen raden. Waarom??
Ze hadden de vorige avond naar King Kong gezien en dat is nu niet bepaald een film voor kinderen.
Ook bij het opstellen van de houten bedden, kwamen wat frustraties naar boven. We zijn namelijk vorig jaar toen ik hier was begonnen in Santa Rosa met de ijzeren bedden door houten bedden te vervangen. deze houten bedden zijn immers veel beter en ook een pak gezelliger. Deze houten bedden hebben ze in de opslagplaats liggen, maar er ontbraken bouten. Die ontbrekende bouten hebben we toen aangekocht. Het gekke is dus dat ze nooit in de andere paviljoenen de bedden hebben vervangen. Nu er nieuwe matrassen zijn, heb ik gevraagd ook die bedden te vervangen en gelijk beginnen ze er aan. Maar wat spijtig dat ze daar zelf niet aan verder hebben gedaan.
Even later kwam ik in Santa Rosa, in dit huis was de tia de vorige dag naar Ayacucho gereisd maar ze had de wc's en vooral het potje van Dayana echt vies achter gelaten, volledig vol kaka. Waarschijnlijk moest één van de groteren dit opkuisen maar hebben ze dat niet gedaan en dus blijft dat potje daar staan!
Ik begrijp langs de ene kant dat de 'tia's' heel moe zijn en weinig zin hebben om met de kinderen bezig te zijn, maar het is wel hun werk en er zouden er velen in hun plaats willen werken.
Ik vind het vooral moeilijk voor de kinderen, ze verdienen het om aandacht te krijgen, kind te zijn en hebben juist zoveel liefde nodig. Zien dat dat ontbreekt, doet soms zo pijn.

Kristina



  • 06 Augustus 2009 - 17:49

    Tine Deschacht:

    Hey Kristina,

    ben ik de eerste om op dit bericht te reageren? Ongeloofelijk! dat had je niet verwacht van mij he :)
    Sjiek wat je doet daar hoor. Ookal is het niet altijd gemakkelijk, je moet dat ook in hun situatie begrijpen. En ondertussen is er ook al wel veel veranderd door je aanhoudende steun aan Tambo.
    Geniet van je verblijf daar!
    dikke x
    tine

  • 06 Augustus 2009 - 18:13

    Tine Deschacht:

    Hey Kristina,

    ben ik de eerste om op dit bericht te reageren? Ongeloofelijk! dat had je niet verwacht van mij he :)
    Sjiek wat je doet daar hoor. Ookal is het niet altijd gemakkelijk, je moet dat ook in hun situatie begrijpen. En ondertussen is er ook al wel veel veranderd door je aanhoudende steun aan Tambo.
    Geniet van je verblijf daar!
    dikke x
    tine

  • 06 Augustus 2009 - 18:31

    Inge:

    Hee!
    Ben nu bij Jette, die staat ff onder de douche en zie ik dat er een nieuw berichtje staat...inmiddels is Jet uit de douche en ook Rianne is hier...heel veel groetjes van ons dus!

  • 06 Augustus 2009 - 19:45

    Saartje:

    Hey, leuk vriendinneke!
    Weer tof om alles wat mee te kunnen volgen op afstand. Wel harverscheurend om het einde te lezen... Probeer echt gewoon maar te genieten van de goeie momenten en van wat jij ze wel kan geven, want de kindjes zullen hier inderdaad enorm van genieten! X

  • 06 Augustus 2009 - 20:02

    Anke:

    Hej Kris,
    Je doet weer verschrikkelijk goed werk!Echt chapeau!Maar bij hte lezen van het einde moet ik toch even slikken...Maar geniet idd nog maar van de kindjes en omring ze met je grote liefde!
    Fantastisch wt je daar allemaal verwezenlijkt hebt en verwezenlijkt!
    Hartverwarmende groetjes

  • 06 Augustus 2009 - 23:34

    Judith Fransen:

    Amai, een voedselvergiftiging van je eigen heerlijke maal?? Hoe is da nu mogelijk? Zeg, Huaraz is geweldig. Ik ben zwaar onder de indruk. Mocht je nog willen reizen en tijd over hebben, kom dan hierheen. Het is als Ayacucho, puro Peru alleen ietsje pietsje stadser.
    Bueno, wij gaan ons niet meer zien. Vanaf deze plek lieve groeten. xxx Judith

  • 07 Augustus 2009 - 00:36

    Frederique :

    Hee, heeft Juud je nog laten herinneren aan de mogelijkheid om naar het adoptiebureau hier te gaan? Ik blijf geinteresseerd. Super dat je je blijft inzetten voor Tambo, hoop ooit eens te kunnen zien wat je daar gerealiseerd hebt! Groetjes, Frederique

  • 08 Augustus 2009 - 10:45

    Bert:

    heykes, blijkbaar gaat alles goed ginder en heb je het goed naar je zin.Amuseer je met de kinderen en geniet van de mooie momenten ! zeg heb je daar iets gehoord van 3 belgen die vorige week in peru zijn omgekomen bij een bergbeklimming ? kende daar iemand van..
    hey hou je goed en tot gauw hé

  • 09 Augustus 2009 - 08:18

    Judith:

    Hola tia,
    Zo raar om "gewoon" weer verhalen te lezen gelijk aan vorig jaar. De leuke dingen, maar de frustraties, het is net of er geen jaar tussen zit. Maar ik vind het geweldig om te lezen, zo ben ik ook weer een klein beetje terug. Geef iedereen nogmaals een knuffel, geniet er nog van daar en weet dat alle kleine dingen helpen (al blijven dingen soms onbegrijpelijk..). En we gaan echt heel heel snel afspreken als je terug bent! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Ayacucho

Zon,sneeuw en skiën

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2012

In St. Moritz kan alles!

16 Augustus 2009

Duizendmaal bedankt ...

06 Augustus 2009

Verhalen uit Tambo

27 Juli 2009

Weerzien in Tambo

19 Juli 2009

Terug van weggeweest!
Kristina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 40876

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Terug van weggeweest, deel 2

22 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Zon,sneeuw en skiën

Landen bezocht: