Terug van weggeweest! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest!

Door: Kristina

Blijf op de hoogte en volg Kristina

19 Juli 2009 | Peru, Ayacucho

Het gekke gevoel dat ik had als ik terug in België was, overvalt me hier nu weer.
Toen ik in juni 2008 in België aankwam, leek het alsof mijn jaartje Ayacucho er nooit was geweest.
Nu ik hier ben, lijkt het alsof ik hier nooit ben weggeweest en staat België zo ver weg van mij.

Het is heerlijk om terug te zijn: door de vertrouwde straten te kuieren, vrienden terug te zien, iets lekkers te gaan eten of drinken, genieten van het landschap en de zon en zoveel meer.
Maar ik sla veel over, dus even terug naar het begin.

In Lima aangekomen, ben ik doodvermoeid mijn bed ingekropen.
De volgende dag ben ik samen met tio Oscar (de klusjesman van de Aldea in Tambo) op zoek gegaan naar een oven.
Want via de kerstmarkt in Oelegem had ik daarvoor sponsorgeld gekregen.
Na een aantal winkeltjes vonden we de perfecte oven. Die wordt nu in orde gemaakt, ingepakt en dan op de camion gezet naar Ayacucho. Als alles goed gaat, komt die volgende week hier aan en dan transporteren we die naar Tambo.
Het is dus nog even wachten maar hopelijk mag ik ook nog proeven van de broodjes die met die oven gemaakt worden.

Mijn taak in Lima was volbracht, dus ik kon eindelijk naar Ayacucho vertrekken.
Maar de bus had vertraging en mijn geduld werd dus nog anderhalf uur extra op de proef gesteld.
Eenmaal van de bus, zag ik dat tia Teresa (directrice van Tambo) me stond op te wachten. Het was een fijn weerzien en vooral leuk dat ze zo blij was dat ik er terug was.
Samen zijn we naar de Via Via gestapt, waar ik momenteel mijn uitvalsbasis heb. Daar zag ik Karin terug, die me eigenlijk ook stond op te wachten aan de bus, maar door de vertraging was afgezakt naar de Via Via.
Pauline en Mina zijn in september 2007 hier samen met mij aangekomen en zetten het project van hotel, restaurant van de Via Via op poten. Het is er fantastisch; de kamers zijn mooi, het restaurant ziet er goed uit en de kers op de taart is het terras met uizicht op de Plaza (grote markt) van Ayacucho. Elke morgen geniet ik er van een lekker ontbijt met een prachtig uitzicht en een stralende zon op mijn gezicht, wat wil een mens nog meer?

Vrijdag ben ik dan op bezoek geweest in het nieuwe huis van Cachorros. Het nieuwe huis is heel veel groter en gewoonweg heel goed.
Bij Cachorros zag ik dan Alanya terug, maar ook Luisa en Jessica, de educadores (opvoeders) en natuurlijk ook Marcelina (kokkin) en haar zus Maria. Maria kennen jullie normaal allemaal, want zij heeft heel wat maanden in Tambo gewerkt als kokkin.
Nu heeft zij werk gevonden bij Cachorros, wat dichter bij huis is en veel beter natuurlijk. Zo moet zij haar dochter niet meer alleen thuis laten. Maria was zo blij me te zien en nodigde me meteen uit om volgend weekend met haar naar haar dorp te reizen. Dit is een uurtje van Ayacucho en daar heeft ze een veld dat ze bewerkt. Maar daar vertel ik volgende week wel iets over, want mijn verhaal begint hier al heel lang te worden.

Vrijdagavond kwamen we, met de vrijwilligers die nu bij Cachorros werken, samen bij Alanya. Daar maakten we een lekker vettig Belgisch/Hollands kostje klaar. We maakten zelf kaaskroketten, bitterballen en natuurlijk frietjes.
't Smaakte, ook al at ik nog niet zo lang geleden frietjes van 't frituur.
Maar ik denk dat het vooral smaakte omdat ik me zo thuis voelde. Het is echt gek, bijna niet te beschrijven maar alles lijkt hier zo normaal en toch ook weer niet. Ik geniet er ten volle van.

Dit weekend, kort samengevat, kocht ik nieuwe kleren voor de kinderen in Tambo, ging ik iets drinken in de Magia Negra, gingen we met z'n allen uit in de nieuwe discotheek, at ik gezellig samen met Luisa en ging ik langs bij den tennis.

Het enige dat ontbreekt, zijn de vriendinnen die hier samen met mij zaten toen ik hier was. "Met jullie meiden, zou het plaatje compleet zijn!" (Margot en Tine, ik ben uit nostalgie nog een langs ons 'huisje' gegaan, zag er goed uit)

Morgen ga ik samen met tia Teresa naar de 'Gobierno', praten over de Aldea.

En dan komt het lang verwacht moment: dinsdagmorgen reizen tia Teresa en ik naar Tambo. Ik ben heel benieuwd en ook nieuwsgierig, maar heb er ontzettend veel zin in!

Dat relaas zal je volgende keer te lezen krijgen.

Waarschijnlijk vergat ik nog heel wat te vertellen, maar er komt zo veel op me af, dat het moeilijk is om dat allemaal te verwoorden. Dus als je nog iets weten wil, vraag het maar!

Heel veel groetjes van een
supergelukkige Kristina!






  • 20 Juli 2009 - 05:09

    Karin:

    Je kunt morgen tennissen, he! Supergezellig dat je hier weer rondloopt! Morgen een koffie drinken eind van de dag? X

  • 20 Juli 2009 - 07:32

    Judith:

    Hola tia!
    Ohhh wat fijn om je verhaaltje te lezen! Maar ik wil nu ook heeel graag dat het plaatje compleet is, en daar ook rond lopen! Maar goed, we gaan het doen met je verhalen en daar ben ik dan ook heel benieuwd naar, en naar foto's natuurlijk! Geef je een knuffel aan iedereen daar? Geniet ervan tia! x

  • 20 Juli 2009 - 10:47

    Inge:

    Ik ook, ik ook, ik ook!! We leven allemaal ontzettend met je mee en zouden graag even mee rondlopen daar! In gedachten doen we dat zeker, geniet er met volle teugen van! Dikke knuffel voor alle vrienden en kids daar, XX

  • 20 Juli 2009 - 11:17

    Veerle:

    Fantastisch dat het zo super gaat! Wij genieten met je mee...
    Wij kregen vannacht telefoon vanuit Cusco met een grote merci voor het pakje. Allemaal dankzij jou!! Bedankt!
    Kijk al uit naar je volgende verhalen. Disfruta cada momento! x

  • 20 Juli 2009 - 12:08

    Truus:

    Hey Kristina,

    Ik merk dat je héél blij bent. Ik hoop dat je er veel van gaat genieten en dat het dinsdag ook zal meevallen. Echt spannend! Ik zou eens willen weten hoe die kinderen gaan reageren. Die zullen dolgelukkig zijn denk ik. Ben echt benieuwd. Groetjes, Truus

  • 20 Juli 2009 - 13:27

    Jette:

    Hola Kristina,

    Wat fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt!!! Gaaf dat je het nieuwe huis van LC hebt gezien! En alle kinderen en collegas weer! Ben jaloers!! En zie dat je ook weer gaat tennissen, sportief hoor! Veel plezier en succes in Tambo!

    Liefsssss

  • 20 Juli 2009 - 19:38

    Liesbeth:

    Oh, zalig om te lezen dat het allemaal zo goed meevalt! Peru is echt je tweede thuis ondertussen hé! Geniet er maar van! En inderdaad spannend voor dinsdag, maar dat zal zeker ook goed meevallen!
    Dikke kus,
    Liesbeth

  • 21 Juli 2009 - 11:40

    Rianne:

    Heeej Kristina!

    Ik heb je site ook weer gevonden. Wat heb ik het afgelopen jaar vaak gedroomd dat ik weer eeeeeeventjes in Aya rondliep. Heel erg tof dat jij dat nu echt doet!! Blij te horen dat alles eigenlijk nog hetzelfde is daar. Geniet er goed van chica en heel veel succes en plezier dinsdag. Ik hou je site in de gaten!
    Kus voor iedereen in Aya en natuurlijk voor jou.

    Rianne

  • 26 Juli 2009 - 14:19

    Andrea:

    Hej Kristina!

    Goed te lezen dat je zo aan t genieten bent! Was er graag ook even bij geweest! Blijf je verhalen volgen! Veel plezier nog! En doe iedereen de groetjes!

    Kus Dre

  • 27 Juli 2009 - 14:40

    Margot:

    Kristina,
    Wat ontzettend fijn dat je er zo van geniet!
    En geweldig dat je je site weer in werking hebt gesteld, want we leven zo mee met alle meiden. En wat grappig dat je nog langs ons huisje bent gelopen, zo voel ik me toch ook weer een beetje dichtbij.
    Hoop dat het ook in Tambo goed gaat, met de kindjes en de oven, weer een avontuur natuurlijk :)
    Veel liefs, en groetjes, Margot

  • 28 Juli 2009 - 08:30

    Papa:

    Dag Krisje,

    Wel knap al die racties op je verblijf in Peru van al die mensen die daar samen gewerkt en geleefd hebben. Het verrast me dat die allen zo terug verlangen naar dat leventje in Aya en in Tambo. Het doet me ook veel plezier dat je er zoveel zin in hebt om er terug te kunnen werken.
    Ik ben ook nieuwsgierig naar de resultaten van je vorig verblijf. Hoe gaat het met de straatkinderen in Aya, wordt er gebruik gemaakt van de gebouwde douches en de zonnepanelen? Hoe is de toestand van de pingpong-tafels en kan je de kinderen, eens dat ze kunnen pp-spelen niet laten overschakelen naar tennis? Zeker voor de straatkinderen lijkt me dat een goede oplossing.
    Als je een plein aanlegt kom ik helpen om ze de pret van tennisspel bij te brengen.
    Succes en tot binnenkort.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Ayacucho

Zon,sneeuw en skiën

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2012

In St. Moritz kan alles!

16 Augustus 2009

Duizendmaal bedankt ...

06 Augustus 2009

Verhalen uit Tambo

27 Juli 2009

Weerzien in Tambo

19 Juli 2009

Terug van weggeweest!
Kristina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 40873

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Terug van weggeweest, deel 2

22 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Zon,sneeuw en skiën

Landen bezocht: