Duizendmaal bedankt ... - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu Duizendmaal bedankt ... - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu

Duizendmaal bedankt ...

Door: Kristina

Blijf op de hoogte en volg Kristina

16 Augustus 2009 | Peru, Ayacucho

De tijd vliegt en dus komt dit verslag met enige vertraging.

Vorige week vrijdag 7 augustus ben ik voor de laatste keer naar Tambo geweest.
Daar aangekomen, zag ik dat Oscar en Jorge er een beetje moe uitzagen. Ze hadden immers de hele week hard gewerkt om alles te installeren.
En met veel plezier zag ik dat het hen gelukt was.
De houten bedden staken in elkaar en dus konden de nieuwe matrassen aan elk kind gegeven worden.
De kinderen vonden het heerlijk!
Ook de wasmachines stonden in elk huis en waren aangesloten.
De oven, die was al eerder in gebruik genomen.

's Middags at ik een laatste keer samen met de kinderen. Voor mij hadden ze speciaal frietjes gebakken, de kinderen kregen gewoon aardappelen. Maar de kindjes die dicht bij mij zaten, pikten af en toe een frietje mee en waren daar natuurlijk heel blij mee.

En ik genoot, van de laatste momenten samen met de kinderen.
Het afscheid was dit keer minder zwaar want ik heb het gevoel dat ik nog wel eens terug kom.

Nu wordt het tijd dat ik al mijn sponsors bedank want ik heb nogal lofwoorden gekregen van de directrice en de medewerkers maar eigenlijk komen die al mijn sponsors toe.

Ik weet niet hoe ik jullie allemaal moet bedanken maar weet dat vele kindjes gelukkig zijn dankzij jullie bijdrage:

Bedankt ...
- aan de missiekring van Oelegem. Elk jaar zetten vele mensen van Oelegem zich in om geld in te zamelen voor een goed doel en dit jaar was Tambo er eentje van. Dankzij jullie is er nu een gasoven en eten de kinderen lekkere broodjes en biscuits.
- aan het GROS van Ranst
- aan mijn schooltje Ritmica Mortsel die ook dit jaar weer geld afstond van de Kerstmarkt voor de kinderen van Tambo
- aan mijn vrienden, vriendinnen en familie die ook geld gaven voor Tambo.
- aan de mensen uit Oelegem die nog altijd meeleven met mijn verhalen en me blijven steunen.
- aan de kinderen van de catechesegroep in Emblem. Na een presentatie die ik voor hen gaf, droegen ook zij een steentje bij en steunden zij Tambo.

Dankzij jullie is er het volgende in Tambo:
- de kinderen hebben allemaal een nieuw setje kleren gekregen.
- er is een gasoven waar zij nu zelf broodjes mee bakken. Tambo is nu niet alleen een nieuwe oven rijker maar ook bakvormen voor cakes en taarten, bakplaten en dergelijke
- bij de oven is ook een nieuwe tafel waarop de kinderen broodjes maken
- alle kinderen hebben een nieuwe matras
- we maakten heerlijke pizza's voor de kinderen en gaven hen speelgoed om mee te spelen
- vanaf nu wassen de kinderen niet meer zelf hun kleren maar beschikt elk huis over een wasmachine.

En hierbij stopt het niet, nee misschien nog het belangrijkste van al is dat Maria terug in Tambo gaat werken.
Dit keer gaat ze er niet naartoe om te koken maar om met de kinderen bezig te zijn.
Elk weekend gaat zij naar Tambo en daar zal ze met de kinderen de volgende dingen doen:
- ze zal de kleintjes in bad steken
- ze zal ook de kleintjes bijhouden in de strohut waar ze dan kunnen spelen met al het speelgoed dat er is. Nu blijft dat voornamelijk achter slot en grendel omdat er niemand is die mee een oogje in het zeil houdt. Maar Maria gaat daar verandering in brengen.
- bij de groteren zal ze erop toezien dat ze zich douchen
- ze gaat ook aan handwerk doen met de kinderen, ze gaat hen leren breien

Het is een hele boterham waar vooral de kinderen mee gediend zijn. Ze zal met hen spelen en hen vooral warmte geven. Maria is echt een hele lieve vrouw en ik weet dat de kinderen in goede handen zijn bij haar.
Maria is dolgelukkig dat ze nog extra kan verdienen en dit voor een heel jaar. Zo kan ze haar dochter laten verder studeren want volgend jaar zou ze naar de universiteit gaan. Dat jullie dit voor haar hebben kunnen waarmaken, doet haar veel deugd.

Niet alleen Maria heeft een warm hart, ook Luisa, een vriendin van mij wil graag de kinderen in Tambo helpen. Luisa werkt voor Los Cachorros, de Nederlandse NGO waar ik ook een tijdje werkte.
Luisa beheert het geld dat ik nog over had en zij gaat daarmee het materiaal aankopen dat Maria nodig heeft om te breien. Maar niet alleen dat, ze gaat ook om de paar maanden studenten geneeskunde naar Tambo sturen zodat zij de kinderen eens volledig kunnen onderzoeken.
Dat zij dit voor Tambo wil doen, betekent heel veel voor mij.

Ik ben jullie allemaal heel dankbaar, het doet goed om te weten dat er mensen zijn die zich willen inzetten voor de minderbedeelden.

Duizendmaal bedankt!!!

Luisa y Maria, muchas gracias para su trabajo en Tambo. Y tambien muchas gracias para su amistad, significa un monton para mi.


saludos
Kristina

































































































  • 16 Augustus 2009 - 12:50

    Judith:

    Lieve Kris,

    Dit berichtje maakt me echt heel blij!! Ieder weekend iemand naar Tambo, precies wat we zo graag wilden! Echt super! En wat fijn dat Luisa ook gaat helpen! Ik heb je net gemaild, want heb natuurlijk ook nog geld wat ik hiervoor graag wil gebruiken.

    Nou meis, ik ben echt heeeel trots op je en ook van mij een bedankje aan alle mensen die meegeholpen hebben!

    Goeie reis naar huis en zie je heeeel snel!

    x

  • 16 Augustus 2009 - 13:01

    Otra Judith:

    Hoi Kristina,
    Bewondering voor je inzet voor tambo. Echt knap! Goede reis terug naar Belgie. Groetjes Judith Fransen

  • 16 Augustus 2009 - 14:42

    Zus1:

    Lieve zus

    Het is mooi dat je je sponsors bedankt. Maar je mag ook zelf een heel klein beetje trots zijn op de verbeteringen in Tambo, ze zijn toch ook het resultaat van jouw inzet en tijd! Je hebt een groot hart voor deze kindjes en da's onbetaalbaar!

    Tot gauw

  • 16 Augustus 2009 - 19:44

    Inge:

    Wat een fijn nieuws! Nog eventjes in Peru, niet? Geniet er nog van en een goede reis alvast en dan hoop ik je snel weer te zien!
    X

  • 16 Augustus 2009 - 20:31

    Zus 2 :

    Liefst zus,

    ook wij zijn trots op je! Met inzet van anderen aan het thuisfront, maar vooral door 1 persoon die het ginder maar allemaal gaat verwezenlijken, wordt er een stukje van de aarde toch weeral heel wat mooier.
    Ons kleine zusje dat vroeger altijd om hulp vroeg bij boekbesprekingen, huiswerken,...is nu misschien wel de meest ondernemende en zelfstandigste van ons allemaal. Chapeau!
    Gelukkig zijn al je vorige verwezenlijkingen nog intact en worden ze ook gebruikt! Dat was zeker al een pak van je hart. En nu Maria aan de kleintjes warmte zal geven, kan je veel geruster vertrekken.
    Ondertussen zochten wij, hier in het zonnige!Belgie, een onderkomen tijdens een driedaagse fietstocht. Wij vonden een gezellig plekje tussen Peruviaanse snuisterijtjes in je stekje. (pandje gekraakt)
    Jochen was zeer teleurgesteld toen we zelf de deur openden en er niemand thuis was. Dus Kris, we missen je en kom maar snel naar huis!
    Kusjes van ons allen!

  • 16 Augustus 2009 - 22:05

    Karin:

    Prachtig werk op korte tijd! Dankzij jouw inzet en betrokkenheid! Buen viaje, meis, X

  • 17 Augustus 2009 - 07:43

    Broer 1:

    Ja das allemaal knap verwezelijkt. Van hier uit is het zeggen gemaakelijk maar het is inderdaad ginder dat je het moet doen. Knap door jou steun en doorzettingsvermogen heb je daar wel wat materiële steun maar ook liefde achtergelaten.
    Chique dinges.

    Goede reis en tot binnenkort.

    L,W,N,K,G en J

  • 17 Augustus 2009 - 08:53

    Liesbeth:

    Hey, ik heb er niet veel woorden voor, maar wil even zeggen dat ik het super vind wat je daar allemaal hebt kunnen realiseren!
    Dikke kus en tot gauw!
    Liesbeth

  • 17 Augustus 2009 - 09:13

    Broer2:

    Tja eventjes om aan iedereen te laten zien dat ze ook 2 broers heeft. Groetjes aan iedereen die ons Kris, Peru & Tambo steunt/heeft gesteund.

  • 17 Augustus 2009 - 20:41

    Patrick:

    Al je verslagjes heb ik met plezier gelezen en je hebt het er blijkbaar nog opperbest naar je zin. Spijt dat je terug naar huis moet zeker? Genieten kan nog wel even.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 18 Augustus 2009 - 07:58

    Margot:

    Kristina,

    Wat super allemaal! En wat FIJN dat Maria en Luisa ook weer gaan komen!

    oh oh oh, je ziet er zo stralend uit op al die gezellige foto's.

    Dan maar nog een keer weer teruggaan he! :)

    XXX Margot

  • 19 Augustus 2009 - 23:27

    Nicht 1:

    Tantekris,

    We lezen met heel veel plezier maar vooral veel bewondering (en soms met een krop in ons keel) je verslagen.
    Gezijtgeweldig!!!
    Graaf gedaan.

    x

    Tot in Poederlee met alle poederdozen.

  • 01 Mei 2010 - 14:21

    Julio:

    hola chica belga, como estas , que ha sido de tu vida, espero que este bien saludos y hasme saber donde andas un abrazo julio

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Ayacucho

Zon,sneeuw en skiën

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2012

In St. Moritz kan alles!

16 Augustus 2009

Duizendmaal bedankt ...

06 Augustus 2009

Verhalen uit Tambo

27 Juli 2009

Weerzien in Tambo

19 Juli 2009

Terug van weggeweest!
Kristina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 40876

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Terug van weggeweest, deel 2

22 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Zon,sneeuw en skiën

Landen bezocht: