Nog maar eens: wij Belgen = gelukzakken - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu Nog maar eens: wij Belgen = gelukzakken - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu

Nog maar eens: wij Belgen = gelukzakken

Door: Kristina

Blijf op de hoogte en volg Kristina

04 Januari 2008 | Peru, Ayacucho

Ongeveer 2 maanden geleden ging ik met Jhon voor het eerst naar de 'Posta' omdat hij een bolletje in zijn gezicht had, maar ook eentje op zijn heup.
De eerste keer kreeg Jhon antibiotica voorgeschreven en dan zou dat allemaal wel verdwijnen. De tweede keer werd er net iets beter naar zijn wonde gekeken (mag ook wel na een wachttijd van 4u) en weer werd er antibiotica voorgeschreven.
Nu staan we 2 maand en 2 kuren antibiotica verder, maar Jhon loopt nog altijd met een bolletje in zijn gezicht en met een wonde aan zijn heup.
Mijn mams, verpleegster in hart en nieren, vroeg me meermaals hoe het met Jhon gesteld was, want volgens haar was het een fistel en zou het niet kunnen genezen met antibiotica.
Dus gingen Jhon en ik deze week nog eens naar de dokter maar deze keer niet meer naar de 'Posta', nu was het richting het hospitaal. Dit keer geen wachttijden en ik was heel blij toen de dokter zei: 'Jhon heeft een fistula' (Ja, mijn mams had weeral eens gelijk.) Er werd meteen actie ondernomen en we zouden de volgende dag al terug moeten komen: het bolletje zouden ze wegsnijden en de fistel zou proper gemaakt worden. We moesten wel eerst al het materiaal gaan kopen dat nodig was voor dit werkje.
Ik stond al versteld dat het zo snel ging gaan, maar Peru zou Peru niet zijn als er geen stokje voor kwam te staan.
En inderdaad, gisteren was de dokter er niet, weggeroepen voor een noodgeval.
Kan gebeuren, daarom vandaag terug naar het hospitaal en dit keer was de dokter er wel. Net zoals bij de 'Posta' kwam ik nu ook weer helemaal aangedaan terug.
Wat voor een gedoe was me dat!
Heel kort:
De dokter geeft een plaatselijke verdoving aan Jhon, begint in zijn gezicht te snijden en op dat moment zie ik dat hij erg bibbert, nee niet Jhon maar de dokter. Al mijn vertrouwen vloeit in één keer weg. De 'ciste' wordt er uitgetrokken en lichtjes weggesneden, maar blijkbaar krijgt de dokter dat niet goed weggesneden dus neemt hij een schaar en knipt daarbij een deel van de huid van Jhon mee. Dit is dus geen klein gaatje meer, maar je kan beginnen spreken van een gat. De dokter had een assistente maar had mij blijkbaar ook nog nodig om de nodige draad voor het naaien uit het zakje te halen. Ondertussen ligt Jhon stevig te bloeden. Ik neem zijn hand vast want ik zie dat hij pijn heeft. Daarna begint de dokter met een onvaste hand de wonde dicht te naaien. Telkens als de naald in de huid verdwijnt, knijpt Jhon mijn hand compleet plat. Heb soms zelf goesting om het hard uit te schreeuwen. Jhon begint te huilen en ik vraag de dokter of zijn verdoving wel voldoende is. 'Ja, señorita dit is zo, en todo el mundo (in de hele wereld). Heb hem dan maar even verteld dat het in mijn mundo niet zo was. (al een geluk of ik had nooit laten keuteren in mijn knie!)
Nog een paar keer meld ik hem dat het niet normaal is dat Jhon zo veel pijn heeft, maar hij reageert er niet meer op. Hij zegt Jhon alleen dat die moet zwijgen want anders kan hij de wonde niet snel dichtnaaien.
Na dit werkje vertelt de dokter me dat hij me boos gaat maken, 'ja señorita, ik ga niet meer beginnen aan de heupwonde, daar is geen tijd meer voor'. Nu werd ik daar helemaal niet boos van, alleen maar gelukkig, zelfs al had hij willen beginnen aan die heupwonde ik had het niet toegestaan. Ik vond hem echt onbekwaam.
Op Los Cachorros mijn verhaal direct gedaan bij Alanya en zij toonde veel begrip, meteen werd er naar het ziekenhuis gebeld om te zeggen dat dit zo niet kon. Een klacht tegen de dokter, die zal volgende keer ook niet meer zo blij zijn als er een 'gringa' voor zijn neus staat.
Laat ons hopen dat het mooi geneest en dat het litteken niet al te groot is.
Volgende week terug richting ziekenhuis, maar dan op zoek naar een andere dokter om die fistel proper te maken.

Jhon zou bijna kunnen meedoen in de serie: Het leven zoals het is: ziekenhuis

groetjes
Kristina

  • 04 Januari 2008 - 23:21

    Papagi:

    Knap werk weeral Kris. Het moet wel moeilijk zijn als je met onze normen in de wereld van Peru blijft leven en denken. Helaas er is geen andere oplossing. Doe voort zo Kris, al is het misschien, zoals velen denken, een druppel op een hete plaat, Jhon en de anderen zullen er ongetwijfeld na een tijd wel bij varen. Je doet het enorm goed in die moeilijke omstandigheden, blijf op uw manier werken en denk maar verder in onze normen en pas u dan aan, aan de plaatselijke toestanden. Wij steunen je.

  • 05 Januari 2008 - 10:55

    Maria:

    Amaai Krisje chapeau, maar vermits ik dat niet draag neem ik mijn muts af, goe gedaan jij bent een heel knappe in alles.
    Nog heeeeeeel veeeeeeel groeten van tante Maria

  • 05 Januari 2008 - 15:33

    Klusjuf:

    Hoi Kristina,

    Wat zal jij gebaald hebben!! Arme Jhon en stoere jij! Hij had gelukkig jou bij je. Dat is dan een troost.

    Wij zijn weer terug van Lircay, dat is mooi, Oh wat heerlijk dat jij daar ook naar toe gaat. De rit en de omgeving is werkelijk goddelijk.

    Liefs van Karin

  • 06 Januari 2008 - 19:12

    Lynn Cools:

    Hoe meer ik lees hoe het er in Peru écht aan toe gaat, hoe gelukkiger maar vooral dankbaarder ik me met al onze 'luxe' voel. Telkens als ik 's morgens een warme douche neem, kan ik blij zijn met dit warme water! Gewoon kraan opendraaien. Klaar!
    Je bent goed bezig, Kristina, simpel door het feit dat jij er gewoon voor hen bent!
    Warme knuffel.
    Lynn

  • 06 Januari 2008 - 19:50

    Mark In Lircay:

    Zo wat een hufter die dokter. Het zijn echt bijna allemaal van die onbekwame flapdrollen die dokters hiero. Heb er ook helemaal genoeg van van die kwakzalvers die je voor alles antibiotica voorschrijven.
    Succes er verder mee en tot volgende week!
    groet,
    Mark

  • 07 Januari 2008 - 10:17

    Jo:

    Blijven volharden in wat je doet zusje.
    't Ziet er allemaal goed uit maar in weze keihard.
    groetjes en ne gelukkige nieuwjaar nog he.
    Binnenkort gaan we ook skypen moet nog een microfoonset en camera kopen.

    Ben nu toch wel voor Oma 2 he!!!

  • 09 Januari 2008 - 22:18

    Karin:

    Hey Kristina, het verhaal dat je me vertelde vanochtend over Jhon dringt nu pas goed tot me door, jeetje wat ellendig, arme Jhon! Fijn dat je er voor hem was.
    Ben vandaag niet aan werken toegekomen, alleen maar staan kletsen met iedereen, het is toch ook weer heerlijk om hier te zijn.
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Ayacucho

Zon,sneeuw en skiën

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2012

In St. Moritz kan alles!

16 Augustus 2009

Duizendmaal bedankt ...

06 Augustus 2009

Verhalen uit Tambo

27 Juli 2009

Weerzien in Tambo

19 Juli 2009

Terug van weggeweest!
Kristina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 40875

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Terug van weggeweest, deel 2

22 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Zon,sneeuw en skiën

Landen bezocht: