Eerste week in Tambo - Reisverslag uit Tambo, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu Eerste week in Tambo - Reisverslag uit Tambo, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu

Eerste week in Tambo

Door: Kristina

Blijf op de hoogte en volg Kristina

26 Januari 2008 | Peru, Tambo

Mijn eerste weekje in Tambo zit erop, het waren mooie maar ook trieste dagen.
Dinsdagmorgen om 6u ging de wekker en om 6.30u stonden we te wachten tot het minibusje vertrok naar Tambo. We, daarmee bedoel ik Monique en mezelf. Monique heeft ook bij Los Cachorros gewerkt en had nu nog een weekje vrij en ging daarom mee met mij naar Tambo.
Om 9u kwamen we aan in Tambo waar we hartelijk verwelkomd werden.
Meteen zijn we aan de slag gegaan.
We hebben pampers ververst, kindjes gewassen en iedereen lekker geknuffeld.

De situatie daar is echt schrijnend, er zijn momenteel 42 kinderen die in 3 verschillende paviljoenen wonen.
Per paviljoen is er een 'mama' die voor de kinderen zorgt, eentje maar! De paviljoenen hebben elks een naam maar die vergeet ik altijd.
In het onderste paviljoen zitten 14 kinderen, waarvan drie 2-jarigen, die dus constant in hun broek plassen of poepen. De oudere kinderen zorgen mee voor hen. Toen wij er aan kwamen had juist 'hun mama' kookdienst. Dus zij stond eigenlijk de ganse dag in de keuken en had geen tijd voor de kinderen.

De mama's werken 7 dagen op 7, en dit dag en nacht. Op het einde van de maand hebben ze 5 dagen vrij, en dit allemaal voor een minimumloon van 500 soles (ongeveer 130 euro).
Ze zitten dan ook vaak met wallen onder hun ogen aan tafel voor zich uit te staren en hebben nog maar weinig energie over voor de kinderen, maar kan je het hen kwalijk nemen? Ik zou het zelf ook niet kunnen en heb best veel waardering voor hen.
In het andere paviljoen zitten ook weer een twaalftal kinderen + een baby van 5 maanden. Dit baby'tje, Diana heet ze, werd binnengebracht toen ze 20 dagen oud was, de mama is nog heel jong en ook een beetje ziek van geest. Zij weet trouwens niet dat Diana daar is, gewoon om de baby te beschermen. Diana is echter een goei dik boeleke aan het worden, dit dankzij de babymelk die Karin Klusjuf telkens meeneemt van haar sponsorgeld.
Dan het laatste paviljoen, waar je een mix hebt van alle leeftijden en de baby Luis van anderhalf jaar. Volgens mij staat hij ergens met een foto op mijn site. Luis is serieus ondervoed binnengekomen en nog steeds is hij niet op gewicht. Hij is anderhalf jaar en weegt maar 6 kilo. Hij kan nog niet kruipen of lopen maar zitten kan hij al wel.
Ook Jesenia zit in dat laatste paviljoen, zij is 3 jaar en lijkt net op een aapje. Niet echt van uitzicht, (alhoewel ze hebben al haar haren afgeschoren omdat ze vol wondjes zat) maar eerder omdat ze echt als een aapje aan je hangt als je haar oppakt. Het is een lief meisje dat je met heel vertederende ogen kan aankijken. Haar broertje van 5 zorgt heel erg voor haar. Van de week bijvoorbeeld had Jesenia in haar broek gedaan en hij ging spontaan haar kleren wassen. De andere kinderen hadden Jesenia inmiddels in de ijskoude douche gezet en ik was op zoek naar een nieuwe pamper. Toen ik terugkwam zag ik dat magere dingske in de douche staan, met 5 andere kinderen erom heen, die emmertjes water over haar heen goten en Jesenia maar wenen. Kale douche, koud water en die magere Jesenia, ik kreeg even een concentratiekampgevoel. Daarna heb ik haar lekker afgedroogd en verschoond en een tijdje lang in mijn armen gehouden om op te warmen.
Terwijl ik dit weer allemaal neerschrijf, voel ik me tegelijkertijd triest maar ook heel blij. Triest omdat hun situatie daar triest is, maar ook heel blij als ik hun lachende gezichtjes voor me zie.

Zo zijn er van de week nog een aantal situaties voorgevallen, waarvan je denkt, hoe kan het toch.
De kleine Luis bijvoorbeeld zat in zijn looprekje en was zo het paviljoen uitgegaan omdat iemand de deur had laten openstaan. Beneden aan de trappen zat ik met enkele kinderen te spelen toen ik hem plots op de trappen zag afkomen, net op tijd stond ik boven om hem tegen te houden, anders was hij zo de trappen afgedonderd.
Marcelino, een 2-jarige, stond ergens in zijn eentje te huilen, helemaal onder de poep, met een gezichtje vol etterende wondes en bebloede oren (omdat hij die openkrabt). Hem hebben we dan een badje gegeven, weliswaar met water dat we even opgewarmd hebben.
Jesenia die ook nog eens een keertje volhing en wiens broek ik aan het verschonen was, moest een tijdje wachten omdat ik plots zelf krampen kreeg en dringend de wc moest opzoeken. Toen ik na vijf minuten terugkwam, lag ze nog met haar beentjes omhoog, te wachten tot ik haar verder zou verschonen, wat een schat!
Een grappig iets was toen ik wat wc-papier ging halen om de snottebellen van een kindje af te kuisen. Toen ze dat zagen, begonnen er gelijk een paar andere hun snottebellen uit hun neus te blazen zodat ik ook hun neus zou afkuisen. Ze zijn zo blij met dat beetje aandacht dat je hen geeft en ik ben blij dat ik hen dat kan geven.

Ook de directrice is heel content dat ik er wil komen werken en door haar word ik in de watten gelegd. Ze hebben me een 'eigen kamertje' gegeven, waar ik slaap op twee matrassen (die wel helemaal inzakken en waar ik eigenlijk niet goed op slaap maar dat zeg ik lekker niet) en onder 4 dekens, het wordt er 's nacht namelijk behoorlijk koud. Ook een tv hebben ze op mijn kamer gezet, heb er echter nog niet naar gekeken want ik kruip gelijk met de kinderen in bed. Steendood ben ik 's avonds.
Ook kwamen ze me nog fruit toestoppen dat ik in mijn kamer kon eten. Echt superfijn.
Bij elke maaltijd komen ze me vragen of ik dat wel eet en daar ben ik ontzettend blij mee want het is niet altijd zo'n heerlijke kost. Van de week was het een keertje soep met kip, maar als ik kip zeg bedoel ik ook de hele kip. Ik heb dan wijselijk gevraagd om voor mij een kommetje uit te schenken zonder kip. Aan tafel werd er daarna, over en naast mij, heerlijk gesmuld van de kippenpoten, ingewanden, ... En van die kippenpoten bleef niets anders over dan de kootjes.

Ik kan blijven vertellen over al wat ik daar de afgelopen dagen heb meegemaakt.
Er is ook zo veel te doen maar je kan niet alles, dus momenteel probeer ik me nog een weg te zoeken in het werk dat ik kan doen.

'k Hou jullie op de hoogte.

groetjes
Kristina

  • 26 Januari 2008 - 18:37

    Anke:

    haha aan al die mensen die eerst willen zijn, nu ist mij eens gelukt...

    Amai Kris als ik je verhalen lees word ik inderdaad ontroerd...Ik ben blij voor ze dat je ze met zoveel liefde en warmte kan omringen, chapeau hoor voor jou!
    Ik hoop dat je de kinderen daar nog een mooie tijd kan geven en jij ook nog van hen kan genieten...

    Veel moed en warme (mmm) groetjes vanuit Belgie

  • 27 Januari 2008 - 08:33

    Zus:

    Amai, Kris, 3 vrouwen voor 42 kindjes! Ze zullen je hulp héél goed kunnen gebruiken! Is er iets van materiaal dat wij zouden kunnen sponsoren? Nieuwe matrasjes bijvoorbeeld of medicijnen?

    Wat gebeurt er met die kindjes eens ze een bepaalde leeftijd hebben?

    Wat een luxe dat wij altijd in een overvol heerlijk warm bad kunnen kruipen of alleen eten waar we zin in hebben!

    We denken veel aan je! Goed volhouden en vergeet af en toe ook jezelf niet te verzorgen hé!

  • 27 Januari 2008 - 08:43

    Tine:

    Hoi,
    Dat zijn indrukken voor het leven en waarschijnlijk zal je al dikwijls gedacht hebben.Waar maken wij ons weer druk over.
    Ik heb de vrijdag voor de eerste keer mijne kop laten zien op de volley.
    In de mate van het mogelijke probeer ik die draad weer op te pikken.
    Hou je sterk hé meid!
    Knuf van je collega-passeur

  • 27 Januari 2008 - 11:43

    Lynn Cools:

    Dag Kristina. Ik ben écht een Belgische 'gelukzak' (en besef dit volkomen!)Ben gisteren zomaar eventjes een dagski gaan doen in de Vogezen. En nu lees ik dan jouw verhaal...Je moet maar in het verkeerde bedje geboren worden.Ik vind het zo knap van jou wat je allemaal presteert. Ik probeer onze lln hun aandacht te vestigen op zogezegde 'vanzelfsprekendheden'. We hebben juist 3 weken gewerkt rond de Damiaanactie. Ziektes, voedseltekorten, geen drinkbaar water, enz. Gewoon een simpel kraantje opendraaien waar zowel koud als warm én drinkbaar water uitkomt, een warme jas mét een rits die je kan dichtdoen, een koek of stuk fruit als 10 uurtje,zoveel simpele dingen die o zo vanzelfsprekend 'lijken'. Onze lln kunnen dit amper vatten ,laat staan dat wij, volwassennen, dit kunnen begrijpen.
    Beste Kristina, blijf jezelf geven én probeer af en toe ook iets leuks voor jezelf te doen. Je zit al over de helft.
    Warmen knuffels vanuit een luxe zetel.
    Lynn

  • 27 Januari 2008 - 11:46

    Magda:


    Hallo Kristina,
    Echt bewonderenswaardige dingen die jij daar doet.
    Die kindjes verzorgen en eens echt knuffelen,want dat hebben zij wel nodig.
    Al goed dat er zo'n mensen zoals jij er zijn.
    Het ga je nog goed verder.
    Groetjes van je buurvrouw van Oelegem.

  • 27 Januari 2008 - 21:33

    Maria:

    Knap werk Krisje, niemand zou het beter doe, dan U volhouden en veeeeeeel knuffelen

  • 27 Januari 2008 - 23:22

    Monique:

    Hey Kris!
    Ik ben weer veilig in Lircay, pas om 12 uur.. maar heb genoten van de mooie rit. Net als van de afgelopen week, samen met jou in Lircay, Tambo en Aya: superfijn! Ik kijk nu al uit om je te zien in de chocolaterie in Antwerpen, vet lekker;-)
    Succes de komende tijd in Tambo, geweldig dat je daar aan de slag gaat!

    Liefs Monique

  • 28 Januari 2008 - 10:30

    Inge:

    Hoi Kristina!
    Hier een berichtje van een nieuwe vrijwilligster van LC! Over 6 weken zit ik ook in Ayacucho...ik zie dat je inmiddels niet meer bij LC werkt, maar nog wel in Ayacucho. Ik had een mailtje van Margot en ze vertelde dat jij ook tennist...dus: binnenkort een balletje slaan daar? Kan ik toch nog mijn tennisskills daar bijhouden, joehoe!
    Nou, veel succes en plezier de komende tijd en tot snel!

    Groetjes Inge

  • 28 Januari 2008 - 12:06

    Nichtje 6 - 3:

    Amai, toch even slikken als ik dit lees. Ik vind het ontzettend knap dat je je schouders er mee onder zet, of moet ik zeggen je armen er om heen slaat.
    Nog hééél veel moed en knuffelplezier.
    ps we hadden met je zusje en gemaal een bangelijke fuif.

  • 31 Januari 2008 - 16:17

    Anne-karien:

    hey Kristina!

    Wat een verhaal, fijn om te lezen dat je je daar meer op jke plek voelt! Succes met alles, en vergeet ook niet voor jezelf te zorgen!
    Groetjes Anne-karien

  • 31 Januari 2008 - 19:44

    Wim:

    Hey Kris,
    Ben van je mama te weten gekomen dat je een hele tijd in Peru verblijft. Ik ben echt onder de indruk van heel je verhaal, bewonderenswaardig wat je daar allemaal voor die kindjes doet! Als ik dat lees is ons Larske toch een onvoorstelbaar verwend manneke!

    Respect...

    Veel succes met je moeilijke taak
    X
    Wim en Clau

    PS: Op 24/01/08 is onze Lander geboren

  • 04 Februari 2008 - 13:56

    Liesbeth:

    Amai Kristina, ik stond even achter en heb enkele berichten van jou in één keer gelezen. Ik ben er echt niet goed van, weet niet goed hoe reageren. Al wie ik hier in 't kort nog eens hoor klagen, verwijs ik alleszins door naar je site! Je doet dat daar heel goed! Deze week hebben we nog eens afgesproken met de vriendinnen. Elke keer kom je sowieso ter sprake en we missen jou allemaal!
    Doe dat nog heel goed en tot op skype!
    Doei,
    Liesbeth

  • 04 Februari 2008 - 20:43

    Meter1:

    Lieve kristina
    Even weggeweest....maar terug!!!
    Proberen alles even vlug door te nemen en .......slikken!!!!
    Droevig, pijnlijk,prachtig, vermoeiend,ongelooflijk,mensonwaardig,luxe, echte armoede,vriendschap,warmte.....
    en nog zoveel meer....niet te beschrijven.......
    fijn dat jij dit verder blijft doen!!!
    Hedwige & fam

  • 06 Februari 2008 - 12:00

    Frederique:

    Hoi Kristina. Je bent weer vertrokken naar Tambo. We zijn wel héél erg nieuwsgierig naar je 'date'. Hij zegt er niet veel over... helaas. Leuk dat je maandag met ons carnaval vierde (ietsjes anders dan in Belgie he?). Misschien tot een volgend weekend? Veel plezier in Tambo, Frederique

  • 09 Februari 2008 - 09:11

    Roger :

    Schandalig. Zo met onszelf bezig dat we er nog niet toe gekomen zijn om jou eens te schrijven. Nou ik ben ook niet zo'n schrijver. Maria is mijn secretaresse.
    Al 3 weken in Tambo. Al een beetje ingeburgerd ? Gewend aan de snottebellen en de poep. Gans wat anders nog dan in Los Cachorros. Als we de menu zien, draait onze maag. We worden er stil van.
    Dat jij die kinderen een beetje genegenheid geeft is fantastisch. Daar moet je sterk voor zijn, maar zo kennen we je.
    Ik mis je in de volleybal. De ploeg is niet meer wat het was. Gelukkig is Anke terug.
    Het zonnetje schijnt hier. Het lijkt al wel lente. Zo begint het te kriebelen om te gaan fietsen. Kan jij een beetje genieten van de omgeving ? Uitstapjes ?
    Tof dat Anke je bezocht en je broer Gert.
    Groetjes en hou je taai.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Tambo

Zon,sneeuw en skiën

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2012

In St. Moritz kan alles!

16 Augustus 2009

Duizendmaal bedankt ...

06 Augustus 2009

Verhalen uit Tambo

27 Juli 2009

Weerzien in Tambo

19 Juli 2009

Terug van weggeweest!
Kristina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 40870

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Terug van weggeweest, deel 2

22 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Zon,sneeuw en skiën

Landen bezocht: