Etentje in Tambo - Reisverslag uit Tambo, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu Etentje in Tambo - Reisverslag uit Tambo, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu

Etentje in Tambo

Door: Kristina

Blijf op de hoogte en volg Kristina

01 April 2008 | Peru, Tambo

Afgelopen zondag (30 maart) verzamelden we aan de talenschool om met z'n allen te gaan koken in Tambo. Judith en ik liepen met dat idee, zodat de moeders eens even niet in de keuken moesten staan en lekker konden relaxen.
Met z'n achten kropen we gepakt en gezakt in de taxi die ons naar de busplaats van Tambo bracht. De twee uur en een half naar Tambo, ging niet bij iedereen van een leien dakje. Tine zag geel en Sarah zag spierwit of was het nu andersom, ze zagen er in ieder geval niet goed uit. Verscheidene keren is het busje gestopt om ze even op adem te laten komen en Katrien die heeft het einde zelfs niet gehaald. Samen hebben we het laatste stukje gestapt en zo genoten van een kleine wandeling en veel bekijks. Twee blanken die te voet naar beneden gaan, dat is best verbazingwekkend.

Eens in de Aldea (het opvanghuis), genoten de kinderen van de aandacht van alle vrijwilligers. Karin Klusjuf heeft de moeders meegenomen en hen lekker verwend met een gezichtsmasker, een voetbadje en nog vele andere verwennerijen. Ondertussen begonnen wij in de keuken met groentjes snijden. Groentjes, dat was een gewaagd plan, zo bleek ook achteraf.
Op het menu stond een spaghetti met veel groentjes en als dessertje een flan.
Terwijl alles stond te sudderen op het vuur, haalden we alles boven om de kinderen in bad te steken. We waren met z'n velen en konden dus vele kindjes wassen. Ze genoten van hun badje met WARM water.
Het eten viel niet bij iedereen zo in de smaak maar het dessertje wel.
Nadien speelden we nog 'schipper mag ik overvaren' en niet veel later was het al terug tijd om naar huis te gaan.
Voor enkele kindjes viel het afscheid zwaar en er liepen dus wel wat traantjes. Dan breekt echt mijn hart dat ik ze zo moet achterlaten maar Judith bleef nog een nachtje dus ik wist dat ze nog konden genieten van een beetje aandacht.

Maandag ben ik met de directrice en een klusjesman in Ayacucho gaan winkelen. We kochten cement en bakstenen want zoals jullie al eerder lazen gaan we nieuwe douches met kleedkamer bouwen. Alleen cement en bakstenen hadden we nodig maar ben er toch drie uur voor weg geweest. Eerst moesten we het in een klein winkeltje allemaal bestellen, daarna reden we naar de opslagplaats en werd de cement opgeladen. Twintig zakken werden door één man ingeladen. Daarna reden we naar een andere opslagplaats waar de bakstenen stonden en daar waren al een geluk 2 mannen die gingen laden. Anders had het helemaal niet vooruitgegaan. Twee aan twee werden de bakstenen gesmeten en zo geladen, net zoals het bij ons vroeger ging.

Morgen nog eens een keertje winkelen, nu om materiaal voor zonnepanelen te gaan halen, eens zien hoe lang dat gaat duren. Oscar, de klusjesman van de Aldea, gaat deze panelen maken. Achterdochtig dat ik ben, heb ik al gevraagd of hij er genoeg vanaf weet, maar heb een resultaat gezien van enkele panelen die hij gemaakt heeft en die zijn goed. Dus hopelijk hebben de kinderen binnen enkele weken mooie en warme douches.

Donderdag vertrek ik terug naar Tambo om daar mee in te pakken voor een weekendje uit. Karin Klusjuf doet voor haar verjaardag, de kinderen een weekendje naar de Selva (de jungle) cadeau. Dus vrijdagmorgen vertrekken we vroeg in de morgen en gaan dan drie dagen op stap. Spannend en leuk vooruitzicht!
Het enigste waar ik tegenop zie zijn de muggen. Ik sta nu al vol beten, wat gaat dat geven als er een overvloed aan muggen is.

Heb nog enkele foto's van mijn reis erbij gestoken. Bijna allemaal Kristina foto's, voor degenen die me zo missen of voor degenen die me vergeten zijn, of om jullie een beetje jaloers te maken.

Wie niet verzadigd is met mijn verhalen, kan ook nog altijd de verhalen lezen van Judith. We werken nu samen in Tambo. Haar site is: http://judithdefrel.waarbenjij.nu

vele groetjes
Kristina

p.s.: Paasklokken, merci dat jullie me niet vergeten zijn, hier in het verre Peru. Jullie zijn geweldig!

  • 02 April 2008 - 02:44

    Judith:

    Leuke foto´s! We moeten nog maar ff een intercambio van foto´s doen:) Stuur je nu meteen die van mij! Wordt leuk dit weekend en we moeten die muggen toch verslaan met lange mouwen, veel deet en een klamboe?! Tot morgen! x

  • 02 April 2008 - 17:39

    Evelien:

    Hihi, naar de Selva, veel succes! Ik ging er normaal 6 dagen blijven, het zijn er maar 2 geworden :-) De muggen en het klimaat is niet echt mijn ding... Maar geen nood, 3 dagen zal je wel overleven! Geniet ervan en veel plezier!
    Vele groetjes, evelien xx

  • 03 April 2008 - 08:52

    Zus:

    goed idee om de mama's eens af te lossen bij het koken, ze zullen daar wel erg van genoten hebben! Blijf je dat doen eens je terug in België bent, koken voor mama's?
    Veel plezier in de jungle! Idee: Misschien kan je je "oerkreet" van bij de volleybal gebruiken om de muggen weg te jagen.

  • 04 April 2008 - 03:04

    Yves Decamps:

    hallo

    Mijn naam is Yves Decamps(B), ik woon met mijn vrouw en kindjes in Arequipa. Ik ben momenteel bezig met het voorbereiden van een fotoreeks over de gebieden die geteisterd werden door het terrorisme. Tambo is een van die plaatsen waar alles begon. Veiligheidshalve had ik graag van u vernomen hoe die situatie daar op het moment is. mijn E-mailadres is yvesdecamps@hotmail.com

    groetjes

  • 04 April 2008 - 08:16

    Patrick:

    Het gaat je ginder blijkbaar hoe langer hoe beter. Al zullen er nog vaak moeilijke momenten zijn. Misschien voor jezelf, maar ik kan me ook voorstellen dat je, geconfronteerd met de situatie van je kleintjes, vaak onmacht en frustratie moet voelen. Mijn respect voor je inzet groeit met de dag. We hopen je toch wel snel terug te zien (intact). Groetjes van de ganse familie en ook Billy

  • 07 April 2008 - 19:08

    Inge:

    Ben benieuwd naar de: zoek Kristina (in camouflage outfit) in de jungle foto´s! Ben blij als jullie zo weer terug zijn, want het is stil zo in Ayacucho!
    x

  • 21 April 2008 - 09:44

    Zus Van 3 Kinderen:

    k wou dat ik wat meer durf had en er toch bij was geweest.
    Foto's goed voor Jochen. "Waarom wil je nu niet skypen met uw meter?" vroeg ik hem. Hij antwoordde:"Nee, ik wil haar alleen in het echt zien!"
    Nog veel plezier in het verre Peru met de kleintjes!
    PS.Zondag zit ik in de ruien van Antwerpen ook papa en mama,...dus skype op zaterdag?

    zus met 3 kindjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Tambo

Zon,sneeuw en skiën

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2012

In St. Moritz kan alles!

16 Augustus 2009

Duizendmaal bedankt ...

06 Augustus 2009

Verhalen uit Tambo

27 Juli 2009

Weerzien in Tambo

19 Juli 2009

Terug van weggeweest!
Kristina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 40875

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Terug van weggeweest, deel 2

22 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Zon,sneeuw en skiën

Landen bezocht: