Zot van 'A' - Reisverslag uit Lima, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu Zot van 'A' - Reisverslag uit Lima, Peru van Kristina Van De Putte - WaarBenJij.nu

Zot van 'A'

Door: Kristina

Blijf op de hoogte en volg Kristina

25 Juni 2008 | Peru, Lima

Zot van 'A', heeft misschien even uitleg nodig.
(Vooral voor de Hollanders die dat natuurlijk niet begrijpen, sorry dat ik weer een steek geef maar ik kan het niet laten)

De A van Zot van 'A' staat voor Antwerpen. Maar als je het in het dialect zegt dan staat de A ook voor 'u'.

Nu heeft die 'A' voor mij meer betekenis gekregen.

De A van Antwerpen of meer bekend onder de naam 't stad, is de stad waar ik binnen enkele dagen terug sta en waar ik al heel veel mooie momenten heb beleefd.
Ik ben echt zot van 'A'!

Maar ik ben ook zot geworden van 'A'yacucho, zot in de goeie zin van het woord dan welteverstaan.
Ayacucho, de stad waar ik tien maanden in woonde en waar ik gisterenavond afscheid van nam. Ik nam afscheid van de plaatsen die me zo bekend waren geworden maar ook van mensen die me nauw aan het hart liggen.
Mijn tranen liepen al snel en met pijn in 't hart ben ik vertrokken.
Nu ga ik enkele dagen in Lima bekomen zodat ik in België iedereen terug met open armen kan ontvangen.

De afgelopen weken nam ik echt overal afscheid.
Eerst was er het afscheid op Cachorros, waar ik lekker at en waar ook lieve woordjes aan bod kwamen. Marcelina (kokkin en zus van kokkin Maria in Tambo) zong samen met Edgar, een collega een liedje voor mij.
Dat vond ik echt een schoon gebaar.
Ook Alanya (oprichtster) en Karin (onderdirectrice) gaven hun blijk van waardering.

De laatste tijd heb ik zo veel appreciatie gekregen van mensen en dat maakt je echt warm vanbinnen. Daarvoor doe je dit werk niet, maar als die waardering toch naar boven komt dan doet dat wel deugd.

Enkele dagen na het afscheid op Cachorros vertrok ik naar Tambo om daar afscheid te nemen. Judith en ik vertrokken na veel moeite, donderdagmiddag, met een jeep van Mama Alice richting Tambo. We gingen met een jeep omdat we nog een groot poppenhuis hadden gekocht voor de kindjes in Tambo. Dit poppenhuis werd gemaakt door de kinderen van de carpinteria (timmerwerkplaats).
De kindjes in Tambo waren er gek op!
Vrijdag vierden we dan ons afscheid. Eerst aten we pachamanca (eten dat in een oventje onder de grond wordt klaargemaakt) en daarna begon het dansfeest. Judith gaf iedereen nog een fotokader (ze waren echt prachtig Judith) en je zag alleen maar blije en trotse gezichtjes, inclusief bij de tia's!Er stond een tafel vol lekkers klaar en daar werd dan ook de hele namiddag van gesnoept. Ik die helemaal niet veel dans, of zeg maar nooit, stond de hele middag met de kindertjes te dansen. Tegen de avond vielen de kleinsten één voor één in 't slaap en brachten we ze weg naar hun bedje.
Dit echt voor de laatste keer!
Ook in Tambo werden nog dankwoordjes gezegd en weer rolden de tranen over mijn wangen. De hele tijd spookte het door mijn hoofd ' Wat ga ik die kindertjes missen'
En dan was het mijn beurt, ik bedankte de directrice en de tia's, 'k bedankte hen voor de gelegenheid die ik had gekregen om met hen te mogen werken. Want voor hen is het ook niet altijd even gemakkelijk geweest dat een Westerse zich daar komt 'moeien'. Maar tia Rosalia zei dat we beiden van elkaar hadden geleerd.

Zaterdagmorgen 6u gingen Judith, tia Rosalia en ik nog op zoek naar de kleine Luis maar kwamen we van een kale reis terug. Luis, die twee maanden geleden met zijn vader terug naar huis ging, was er niet.
Zonde want we wilden gewoon weten of het goed met hem ging.
Om 9.30u vertrokken we dan voor echt, al de kindertjes kwamen mee om ons uit te wuiven. Nog lekker geknuffeld met iedereen en dan reden we langzaam weg uit Tambo. Judith en ik waren er helemaal stil van wat best bijzonder is want we zijn beiden echte babbelkousen. (al is zij nog erger dan ik)

In Tambo sloten we het mooi af en juist op het nippertje zijn ook de douches af. Javier en Rosbel probeerden ze uit en wat waren ze verbaasd dat er écht warm water uitkwam. De meisjes begonnen al direct te zeggen dat ze ook wilden douchen, dus kunnen we wel stellen dat de douches een succes waren. (Als het goed is, zet Judith nog een filmpje van de douches op mijn site)


Dankzij jullie sponsorgeld heb ik hier heel veel kunnen doen, zowel voor Cachorros als voor de kindjes in Tambo, hier volgt nog eens een opsomming:

- pinpongtafel voor Cachorros
- sjoelbak en ballenspel voor Cachorros
- bibberspel voor Cachorros
- map met werkoefeningen voor Cachorros
- pingpongtafel voor Tambo
- pyama's voor de kindjes van Tambo
- een broodbakmachine en hout voor de oven (die nu trouwens goed gebruikt wordt)
- 4 nieuwe douches met zonnepanelen en 4 nieuwe wc's
- Maria die al voor 4 maanden in Tambo in de keuken kan werken
- schoonmaakmiddelen
- pampers
- tandenborstels en de houders voor tandborstels
- stoeltjes
- teken- en spelmaterialen
- ...

Lieve mensen, ik ben zot van 'A', alleen dankzij jullie kwam dit tot stand.


En als afsluiter wil ik even kort zeggen dat dit jaar een heel leerrijk jaar is geweest. Iedereen zegt altijd dat je jezelf in het buitenland leert kennen en toen ik dit eerst hoorde, dacht ik 'dat is zever in pakskes'
Maar nu moet ik toegeven dat ze gelijk hadden. Ik heb het hier de eerste 3-4 maanden echt niet gemakkelijk gehad. Ik moest wennen aan het land, het eten, de cultuur, het werk, ... Maar ik ben er wel in gegroeid en laat nu met heel veel spijt alles achter wat ik heb opgebouwd. Ik ben blij dat ik de ervaring heb mogen opdoen.


A'PEN EN AYACUCHO,
IK BEN ECHT ZOT VAN 'A'!

liefs
Kristina

alias
tia Kristina of
tante Kris

p.s.: Vanaf vrijdag ben ik terug in het Belgiënlandje, dus tot één dezer!

  • 25 Juni 2008 - 14:58

    Marie:

    Hoi Van De Putte!
    Wat een eer om nog eens eerst te zijn :-)
    Ik wil je nog even zeggen dat je daar fantastische dingen gedaan hebt, ze zullen je daar nog heel hard missen. Maar wij hebben je hier ook gemist...ik niet kan wachten om je terug te zien!!!
    Tot snel x

  • 25 Juni 2008 - 15:04

    Jo:

    Knap geschreven zussie.
    Wei zein ôak zot van ei.

  • 25 Juni 2008 - 15:12

    Judith Fransen:

    Kristina, ik ben er stil van. Mooi beschreven. Een goede reis en wel thuis! Cuidate!

  • 25 Juni 2008 - 15:23

    Judith:

    Hola tía!
    Mooi beschreven! Ik probeer de filmpjes (jaaa, doe lekker ook die van het dansen en jij weet toch niet hoe je er dan weer vanaf moet komen:)) er vanavond ff op te zetten op het vliegveld en anders morgen vanuit Nederland.

    Het was echt top, onvergetelijk en leerzaam! Tot snel in Antwerpen of Amsterdam en goeie reis!

    x Judith

  • 25 Juni 2008 - 15:55

    Inge:

    Mooi stukje...ben er stil van. Weet dat niet alleen jij Ayacucho zult missen, maar dat je hier in Ayacucho ook gemist zult worden!
    Liefs Inge

  • 25 Juni 2008 - 19:25

    Monique:

    Zot van Kristina; dat is wat alle Tambo / Los Cachorros ninos zullen zeggen! Geweldig wat je allemaal gerealiseerd hebt.. en enorm leerzaam zo'n tijd in 't mooie Peru. Bijna dagelijks gaan mijn gedachten nog weer terug naar 't dankbare werk dat al die goede mensen daar in Aya verrichten!

    Kop op, afscheid is moeilijk.. maar hier wachten veel mensen met smart op jou!

    Geniet nog ff de laatste dagen en alvast een goeie vlucht!

    Liefs Monique

  • 25 Juni 2008 - 20:37

    Liesbeth:

    Wat fijn om op zo'n manier en met zo'n goed gevoel afscheid te nemen... Ik leef echt met je mee! De ontvangst in België zal wel even hartelijk zijn, al zullen Sara, Saartje (die ik daarnet gezien heb op Sara's verjaardag) en ik er niet zijn op vrijdag om je te verwelkomen, want we hebben alle drie personeelsetentje... We hebben 't wel over je gehad (zoals zo vaak trouwens) en we hopen je heel snel terug te zien!
    Dikke kus en tot héél binnenkort!
    Liesbeth

  • 25 Juni 2008 - 21:56

    Jette:

    Zot van ´A´, haha, daar kun je inderdaad alle kanten mee op! Leuke titel! Een goede reis en tot in NL of België!
    x Jette

  • 26 Juni 2008 - 01:28

    Rianne:

    Mooi geschreven, nu lekker bijkomen in Lima, en voor straks, veel plezier in A'pen! Ik hou je op de hoogte van alles hier (voor zolang ik hier zelf nog ben haha) maar tot nu toe ligt Aya er nog net zo mooi bij als toen je wegging!!
    kus, Rian

  • 26 Juni 2008 - 08:14

    Zus:

    Knap hoor, tia Kristina, het zou goed zijn, mocht je hier kandidaten én eventueel nog wat sponsorgeld vinden om de opgestarte steun aan Los Cachorros en aan het weeshuis van Tambo te kunnen verderzetten!

    Tot héél gauw nu
    nog 1 keer (proberen te) slapen!

  • 26 Juni 2008 - 10:25

    Lynn Cools:

    Welkom terug, juf Kristina. Ik loop je binnenkort weer tegen het 'lijf' in de Deurnestraat en hoor ik daar al je verhalen... Geniet van een prachtige zomervakantie, je hebt ze verdiend! Nu heb je tijd om je hier weer aan te passen!
    xxx Lynn

  • 26 Juni 2008 - 17:40

    Frederique:

    He Kristina. Je bent al weg. Dan maar vanuit hier, mijn kantoor, een dikke kus richting jou. Super dat jullie zo veel spulletjes van de timmeropleiding gekocht hebben. En vooral het poppenhuis zal een succes worden. Bedankt voor deze samenwerking! Liefs en veel plezier in Belgie!

  • 26 Juni 2008 - 20:07

    Lieselotte:

    Jammer dat ik je niet meer kon treffen in Lima, moest echt even bijkomen. Heel goede rit en succes met de reverse-culture-shock!
    Liefs

  • 26 Juni 2008 - 21:51

    Judith:

    Hola vanuit Holanda!
    Video's staan erop! Hééééle goeie reis als je dit nog leest! Tis ook echt weer leuk om thuis te komen, al kreeg ik heel erg zin om het vliegtuig om te laten keren toen ik m'n foto's onderweg aan het bekijken was...Spreek je snel! x

  • 27 Juni 2008 - 00:35

    Karin:

    Hola chica, onderweg naar huis, wens je een mooi weerzien met iedereen! Fijn dat je je toch nog vermaakt hebt in Lima ;)
    Morgen zonder mn maatje op de tennisbaan...
    Hé, heb jullie Belgische speculaaspasta geproefd, echt lekker! Mag je best eens een potje van opsturen :)
    Ciao chica, geniet van het weerzien! Liefs

  • 27 Juni 2008 - 15:14

    Hedwige:

    Dag petekind(je)
    Ik wil graaag als laatste nog een reactie geven.
    Ga je verslagen,foto's en reacties missen. Het was leuk door jou "EXTRA MOEITE" van dit hele gebeuren mee te mogen genieten!
    Dit neem jij mee voor derest van je leven!!
    Ik ben heel fier over mijn 1ste petekind.Ge hebt da ongelooflijk goe gedaan, prachtig!!!
    Dikke,dikke zoenen
    en tot in Poederlee??!!!
    Van je allerliefste meter

  • 29 Juni 2008 - 17:14

    Nel:

    Hoi Kristina
    Weer op Belgische bodem, dat moet toch een lekker gevoel zijn!.
    Zoals altijd een mooi geschreven verhaal, ik moet echt gaan afkicken van het site-syndroom. Ik vond het fijn jullie belevenissen te lezen, vooral de verhalen over Tambo.
    Een periode in je leven waar je met voldoening op terug kan kijken!

    Nu nog op vakantie met je familie naar Spanje, dus dat wordt genieten!
    De disco's daar zijn open tot in de vroege uurtjes( toch leuk die video van een dansende KvdP)

    Hopelijk zien we elkaar nog een keer, dat zou ik in ieder geval erg leuk vinden.

    Groeten Nel





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Zon,sneeuw en skiën

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2012

In St. Moritz kan alles!

16 Augustus 2009

Duizendmaal bedankt ...

06 Augustus 2009

Verhalen uit Tambo

27 Juli 2009

Weerzien in Tambo

19 Juli 2009

Terug van weggeweest!
Kristina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 40876

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Terug van weggeweest, deel 2

22 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Zon,sneeuw en skiën

Landen bezocht: